Tuesday, December 05, 2006
Creuza de mä (presimt ca va fi un post kilometric)
Da, eram sceptica la inceput ca 45 de minute de muzica pot sa-ti schimbe... well, nu viata (desi I don’t know, poate) dar in mod clar toata perceptia despre muzica, ce inseamna valoare, calitate, refuzul cantonarii intr-o singura reteta, cea care te-a consacrat. Ii scuzam pe toti artistii care reiau la nesfarsit un stil, fac variatiuni nesfarsite pe acelasi lalala, ziceam ca deh, altfel nu se poate.De André mi-a aratat ca SE POATE. E posibil ca dupa 20 de ani de albume fantastice sa poti scoate capodopera unei cariere/vieti intregi SI sa fii in stare sa evoluezi si dupa aia. E pentru mine refuzul paraliziei artistice si al plafonarii.
Imi vine sa scriu ceva despre Creuza si nu stiu de unde sa incep. Daca e s-o descriu vizual, muzica arata ca un oud. Mai exact ca partea centrala, atent lucrata, cizelata, complicata, misterioasa, levantina. Ca textura, insa, e aspra. Mirosul e greu, umflat si impovarat de sare. Si gustul e de peste.
Te transporta involuntar in urma cu cateva sute de ani, pe undeva prin spatiul mediteranean. Intr-un port, in Genova de fapt, adulmecand un aer gros, strecurandu-te printr-un musuroi de negustori, cersetori, precupete, curtezane si curteni, corabieri ratacind prin pasalacuri, in Sidon si in Alger.
Initial, Fabrizio si Mauro Pagani au vrut sa inventeze o limba numai pentru Creuza, un esperanto levantin, facut dintr-un amalgam de limbi, dialecte, graiuri. Apoi si-au dat seama ca genoveza este exact acel esperanto pe care il visau. Asa ca Fabrizio a scris versurile in genoveza de secol XVIII.
Creuza, in schimb, are, ce-i drept, un parfum vechi, etnic, oriental, marinaresc. Dar e o muzica noua, in esenta. Nu un amalgam de fraze imprumutate, ci un tip de sunet nou in care simti cate o tusa din muzica traditionala italiana, arabeasca, orientala, dar nu stii unde anume sa o gasesti in cantec. Si atunci iti dai seama ca influentele au fost asimilate si interiorizare in cel mai inalt grad, au impregnat muzica aia in substanta ei, nu in forma.
Oricum, esentialul e ca albumul a castigat cam toate premiile muzicale in Italia anilor ’80, e relevant si azi si va mai fi, ca David Byrne e un fan declarat al proiectului. Sau poate nu asta e esentialul, ci faptul ca e un concentrat puternic de Mediterana, care nu-si pierde din aroma (nu stiu cum sa traduc "il sapore") nici diluat intre alte multe muzici si sunete care invadeaza urechile contimporane.
Poza e de Bruegel cel batran. xilogravura. 1564
. @ 12:52 AM